13575 Seminar

WiSe 13/14: Kunst? Geschichte? Japans? - Themen und methodische Probleme anhand von Neuerscheinungen

Alexander Hofmann

Kommentar

Das Seminar bietet anhand ausgewählter Neuerscheinungen in westlichen Sprachen zur Kunst aus Japan einen Überblick zu aktuellen Tendenzen der Forschung und dem Stand des Faches. In jeder Sitzung sollen zwei thematisch verwandte Monographien durch Referenten mit einer kurzen schriftlichen Zusammenfassung vorgestellt, diskutiert und dann in Form einer Buchbesprechung als Hausarbeit abgehandelt werden. Die Titelliste versteht sich als Vorschlag und kann gegebenenfalls entsprechend der (philologischen) Fähigkeiten und begründeten Interessen der Teilnehmer verändert werden. Schließen

Literaturhinweise

Die Liste der zu besprechenden Publikationen (aus denen die Teilnehmer nach Interesse auswählen können) sollte/ könnte u.a. enthalten: Andrew Watsky: Chikubushima - Deploying the sacred arts in Momoyama Japan. Seattle 2004. Sherry Fowler: Muroji - rearranging art and history at a Japanese Buddhist temple. Honolulu 2005. Cynthea Bogel: With a single glance - Buddhist Icon and Early Mikkyo Vision. Seattle 2010. Helmut Brinker: "Secrets of the Sacred - Empowering Buddhist Images in Clear, in Code, and in Cache" Seattle 2011. Gregory Levine: Daitokuji - the visual cultures of a Zen Monastery. Seattle 2006. Rupert A. Cox: "The Zen Arts - an anthropological study of the culture of aesthetic form in Japan. London 2003. Hank Glassmann: "The Face of Jizô - image and cult in Medieval Japanese Buddhism". Honolulu 2012. Patricia Graham: "Faith and Power in Japanese Buddhist Art 1600-2000". Honolulu 2007. Quitman Eugene Philips: The Practices of Painting in Japan, 1475-1500. Stanford 2000. Melissa Mc Cormick "Tosa Mitsunobu and the small scroll in Medieval Japan". Seattle 2009. Herbert Plutschow: Rediscovering Rikyu - and the beginnings of the Japanese tea ceremony. Folkstone 2003. Morgan Pitelka: Handmade Culture - Raku potters, patrons, and tea practioners in Japan. Honolulu 2005. Andrew Maske: Potters and Patrons in Edo Period Japan - Takatori ware and the Kuroda domain. Farnham 2011. Elizabeth Lillehoj: Art and Palace Politics in Early Modern Japan 15802 - 1680s. Leiden 2011. Yukio Lippit: Painting of the Realm - the Kano house of painters in the 17th century Japan. Seattle 2012. Burglind Jungmann: Painters as Envoys - Korean inspiration in eighteenth century Japanese Nanga. Princeton 2004. Hiroko Johnson: Western Influence on Japanese Art - the Akita Ranga school and Western books. Leiden 2005. John T. Carpenter: Reading Surimono - the interplay of text and image in Japanese prints. Leiden/Zürich 2008. Alfred Haft: Aesthetic Strategies of the Floating World - Mitate, yatsushi, and fûryû in Early Modern Japanese popular culture. Leiden 2013. Adam L. Kern: Manga from the Floating World - comicbook culture and the kibyoshi of Edo Japan. Cambridge, Massachusetts 2006. Stephan Köhn: Traditionen visuellen Erzählens in Japan - eine paradigmatische Untersuchung der Entwicklungslinien vom Faltschirmbild zum narrativen Manga. Wiesbaden 2005. Rosina Buckland: "Painting Nature for the Nation - Taki Katei and the challenges to sinophile culture in Meiji Japan". Leiden 2013. Alice Yu-ting Tseng: the Imperial Museums of Meiji Japan - architecture and the art of the nation. Seattle 2008. Victoria Weston: Japanese painting and national identity - Okakura Tenshin and his circle. Michigan 2004. Alicia Volk: In Pursuit of Universalism - Yorozu Tetsugorô and Japanese Modern Art. Berkeley 2010. Bert Winter-Tamaki: Maximum Emvodiment - Yoga, the Western painting of Japan, 1912-1955. Honolulu 2012. Gennifer Weisenfeld: Imaging Disaster - Tokyo and the visual culture of Japan's great earthquake of 1923. Berkeley 2012. Yuko Kikuchi: Japanese Modernisation and Mingei Theory - cultural nationalism and Oriental Orientalism. Oxon 2004. Kim Brandt: Kingdom of Beauty - Mingei and the politics of Folk Art in imperial Japan. Duke 2007. Ming Tianpo: Decentering Modernism - Gutai. Chicago 2011. William Marotti: Money, trains, and guillotines - art and revolution in 1960s Japan. Duke 2013. Karen Fraser: Photography and Japan (Exposures). London 2011. Lena Fritsch: the Body as a screen - Japanese art photography of the 1990s. Hildesheim 2011. Burglind Jungmann: Painters as Envoys - Korean inspiration in eighteenth century Japanese Nanga. Princeton 2004. Hiroko Johnson: Western Influence on Japanese Art - the Akita Ranga school and Western books. Leiden 2005. John T. Carpenter: Reading Surimono - the interplay of text and image in Japanese prints. Leiden/Zürich 2008. Alfred Haft: Aesthetic Strategies of the Floating World - Mitate, yatsushi, and fûryû in Early Modern Japanese popular culture. Leiden 2013. Adam L. Kern: Manga from the Floating World - comicbook culture and the kibyoshi of Edo Japan. Cambridge, Massachusetts 2006. Stephan Köhn: Traditionen visuellen Erzählens in Japan - eine paradigmatische Untersuchung der Entwicklungslinien vom Faltschirmbild zum narrativen Manga. Wiesbaden 2005. Rosina Buckland: "Painting Nature for the Nation - Taki Katei and the challenges to sinophile culture in Meiji Japan". Leiden 2013. Alice Yu-ting Tseng: the Imperial Museums of Meiji Japan - architecture and the art of the nation. Seattle 2008. Victoria Weston: Japanese painting and national identity - Okakura Tenshin and his circle. Michigan 2004. Alicia Volk: In Pursuit of Universalism - Yorozu Tetsugorô and Japanese Modern Art. Berkeley 2010. Bert Winter-Tamaki: Maximum Emvodiment - Yoga, the Western painting of Japan, 1912-1955. Honolulu 2012. Gennifer Weisenfeld: Imaging Disaster - Tokyo and the visual culture of Japan's great earthquake of 1923. Berkeley 2012. Yuko Kikuchi: Japanese Modernisation and Mingei Theory - cultural nationalism and Oriental Orientalism. Oxon 2004. Kim Brandt: Kingdom of Beauty - Mingei and the politics of Folk Art in imperial Japan. Duke 2007. Ming Tianpo: Decentering Modernism - Gutai. Chicago 2011. William Marotti: Money, trains, and guillotines - art and revolution in 1960s Japan. Duke 2013. Karen Fraser: Photography and Japan (Exposures). London 2011. Lena Fritsch: the Body as a screen - Japanese art photography of the 1990s. Hildesheim 2011. Schließen

16 Termine

Regelmäßige Termine der Lehrveranstaltung

Do, 17.10.2013 16:00 - 18:00

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Do, 07.11.2013 16:00 - 18:00

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