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Übung
WiSe 14/15: Sprache und Denken: Language and Thought
Cora Kim
Kommentar
Language is used to express our thoughts. But does it form these thoughts, so that the limits of our language might also limit our thoughts? This seminar will provide an introduction to the much discussed issue of language - thought interplay. We will review philosophical positions, starting with von Humboldt, Whorf and Sapir, touch upon cognitive and developmental neuropsychology research and review experimental evidence from the cognitive neuroscience of language that speak to this issue. Critically, a number of empirical works will be scrutinized that provide direct evidence for questions at stake, including the following: Can our language shape and determine our thoughts, perceptions and actions? What would be the mechanisms and principles explaining any thought language interactions?
Mit Sprache werden Gedanken ausgedrückt. Doch kann unsere Sprache auch unser Denken beeinflussen, so dass die Grenzen unserer Sprache diejenigen unserer Welt bedeuten? Dieses Seminar gibt einen Überblick über Theorien zum Zusammenspiel zwischen Denken und Sprache. Zunächst sollen philosophische Positionen - wie etwa diejenigen von von Humboldt, Whorf und Sapir - diskutiert werden, um dann Befunde aus der Entwicklungs- und Neuropsychologie sowie dem Bereich der Kognitiven Neurowissenschaft der Sprache im Detail zu analysieren. Ein wichtiger Bestandteil des Seminars bildet die eingehende Darlegung von empirischen und theoretischen Studien, die direkt kritische Fragen angehen, wie etwa die folgenden: Kann unsere Sprache unsere Gedanken, Wahrnehmungen und Handlungen beeinflussen? Wie könnten die eventuell nachweisbaren Interaktionen zwischen Denken und Sprache erklärt werden?
Key references / Literaturhinweise:
Majid, A., Bowerman, M., Kita, S., Haun, D. B., & Levinson, S. C. 2004. Can language restructure cognition? The case for space. [Research Support, Non-U.S. Gov't]. Trends Cogn Sci, 8(3), 108-114. doi: 10.1016/j.tics.2004.01.003
Pulvermüller, F. 2013. How neurons make meaning: Brain mechanisms for embodied and abstract-symbolic semantics. Trends Cognit Sci, 17(9), 458-470. doi: 10.1016/j.tics.2013.06.004
Regier, T., & Kay, P. 2009. Language, thought, and color: Whorf was half right. Trends Cogn Sci, 13(10), 439-446. doi: 10.1016/j.tics.2009.07.001 Schließen
16 Termine
Regelmäßige Termine der Lehrveranstaltung
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Mo, 02.02.2015 18:00 - 20:00
Mo, 09.02.2015 18:00 - 20:00