WiSe 15/16: Auswirkungen der Informatik
Lutz Prechelt
Additional information / Pre-requisites
3 weeks block seminar during the semester break: 22.02.-11.03.2016; daily lecture starting at 10am (s.t.) in the lecture hall Takustr. 9, plus tutorials before or after (refer to homepage)
Target group
BSc students and school teacher BSc students studying computer science as a major or minor
Requirements
ALP II or Informatik B
Language
The course language is German, including all slides and practice sheets.
The exam is formulated in German, but answers may be given in English, too.
Homepage
https://www.inf.fu-berlin.de/w/SE/VorlesungAnwendungssysteme
close
Comments
This course deals with the consequences of computer science. Its aim is to establish an understanding of the fact that computer systems intervene in manifold ways in our private and professional lifes and shapen them. Many of these influences bring about major risks and need a conscious and enlightened composition in which computer scientists by nature play an important role -- or should at least do so.
Diese Veranstaltung behandelt Auswirkungen der Informatik. Sie will ein Verständnis dafür zu wecken, dass und wie Informatiksysteme in vielfältiger Weise in unser privates und professionelles Leben eingreifen und es erheblich prägen. Viele dieser Wirkungen bergen erhebliche Risiken und benötigen eine bewusste, aufgeklärte Gestaltung, bei der Informatiker/innen naturgemäß eine besondere Rolle spielen -- oder jedenfalls spielen sollten.
We will for example have a look at how computerisation influences our private sphere, economics and society as a whole, our security and working environment. A conceptual introduction will provide orientational knowledge besides basic knowledge (Verfügungswissen) and strategies how to deal with both: analyse critically and get involved in the technical development.
Als Themenbereiche werden wir beispielsweise betrachten, wie die Computerisierung unsere Privatsphäre beeinflusst, Wirtschaft und Gesellschaft im Ganzen, unsere Sicherheit und unser Arbeitsumfeld. Davor steht eine konzeptionelle Einführung, was es bedeutet Orientierungswissen zusätzlich zu Verfügungswissen zu erlangen und wie man damit umgehen sollte: kritisch mitdenken und sich in die Gestaltung der Technik einmischen.
closeSuggested reading
- Rob Kling: "Computerization and Controversy: Value Conflicts and Social Choices", 2nd ed., Academic Press 1996
- Sara Baase: "A Gift of Fire: Social, Legal, and Ethical Issues for Computing and the Internet", 3rd ed., Pearson 2009
15 Class schedule
Regular appointments