16441 Hauptseminar

WiSe 21/22: Authorship: Individual, Collaborative, Collective

Florian Sedlmeier

Hinweise für Studierende

Das Seminar kann unter Absprache mit den Teilnehmer:innen in Präsenz oder Online stattfinden. Aus Kapazitätsgründen ist es auf 30 Teilnehmer:innen beschränkt. Um die Plätze optimal ausnutzen zu können, wird die ERSTE Sitzung ONLINE am 20.10. um 14:15 Uhr im Webex Raum von Florian Sedlmeier (https://fu-berlin.webex.com/meet/florian.sedlmeier ) stattfinden. Diejenigen, die am Seminar teilnehmen wollen, aber keine Aufnahme gefunden haben, können deshalb an der ersten Sitzung teilnehmen und sich auf eine Warteliste setzen lassen (E-Mail an Florian Sedlmeier florian.sedlmeier[at]fu-berlin.de). Ich würde dann diejenigen, die nicht weiter teilnehmen möchten, bitten, sich umgehend in CM abzumelden, damit ggfs. andere nachrücken können. Für die 1. Online-Sitzung des Seminars steht der angegebene Raum (J 30/109) zur Verfügung. In diesem Raum haben Studierende vor Ort die Möglichkeit, an der digital stattfindenden Veranstaltung teilzunehmen, unter der Voraussetzung, dass jede/r ein Smartphone, Tablet oder Laptop mit Kopfhörer mitbringt, über das er/sie sich in die Veranstaltung einloggen und teilnehmen kann. Bitte dokumentieren Sie unbedingt über den Barcode (an der Seminartür) Ihre Anwesenheit im Raum. Schließen

Kommentar

The invention of individual possessive authorship is crucial to literature under the conditions of modernity, not least because it rests on the emergence of the author as a professional who becomes gradually protected by copyright law. Various challenges in twentieth-century criticism sought to destabilize the category of the author by proclaiming its “death” (Roland Barthes), by exposing the critics’ “intentional fallacy” (W.K. Wimsatt and Monroe Beardsley), and by scrutinizing the legitimacy of different versions of biographical readings. Historical reading practices tell a different story, though, if we consider that nineteenth-century readers often imagined having a conversation with the author through the characters in a novel (Barbara Hochman). As more recent interventions have made clear, the author keeps coming back. The names of individual authors continue to organize the literary field and its prize culture, the literary market with its promotional strategies, but also the archiving of literary texts; and statements of writers on their texts remain crucial sources for their reception. At the same time, the notion of individual authorship has been eroded from several other perspectives. Feminist and postcolonial critiques have retrieved notions of autobiographical experience, authorial positionality, and demographic representativeness, thus reconfiguring individual in a tension with collective authorship. Historically, Black and Indigenous writers in particular had long been denied the capacity to write belles-lettres. With their status as artists and individuals called into question, they had to rely on unequal collaborations with white editors and translators. In still another vein, following the work of Robert Darnton and others, scholars invested in the history of publication media have also shown the complex collaborations between various agents to publish books and magazines, further complicating the construction of authorship. We will follow these trajectories to probe the ways in which individual authorship retains its discursive authority, but appears in dialectical tension with notions of collaboration and collectivity. Schließen

Literaturhinweise

Zur vorgängigen Lektüre empfohlen: George Lippard: “Prologue” to Paul Ardenheim: The Monk of Wissahikon (1848) Jorge Luis Borges: “Pierre Menard, Author of the Quixote” (1939/1962) Texte zur thematischen Einführung und Orientierung: Donald E. Pease: “Author,” in: Critical Terms for Literary Studies, eds. Frank Lentricchia and Thomas Mc Laughlin, Chicago 19952, 105-117. Fotis Jannidis, Gerhard Lauer, Matias Martinez und Simone Winko, Hrsg.: Texte zur Theorie der Autorschaft, Leipzig 2000. Ingo Behrensmeyer, Gert Buelens and Marysa Demoor, eds.: The Cambridge Handbook of Literary Authorship. Cambridge 2019. Schließen

16 Termine

Regelmäßige Termine der Lehrveranstaltung

Mi, 20.10.2021 14:00 - 16:00

Dozenten:
Prof. Dr. Florian Sedlmeier

Räume:
J 30/109 (Habelschwerdter Allee 45)
Online - zeitABhängig

Mi, 27.10.2021 14:00 - 16:00

Dozenten:
Prof. Dr. Florian Sedlmeier

Räume:
J 30/109 (Habelschwerdter Allee 45)

Mi, 03.11.2021 14:00 - 16:00

Dozenten:
Prof. Dr. Florian Sedlmeier

Räume:
J 30/109 (Habelschwerdter Allee 45)

Mi, 10.11.2021 14:00 - 16:00

Dozenten:
Prof. Dr. Florian Sedlmeier

Räume:
J 30/109 (Habelschwerdter Allee 45)

Mi, 17.11.2021 14:00 - 16:00

Dozenten:
Prof. Dr. Florian Sedlmeier

Räume:
J 30/109 (Habelschwerdter Allee 45)

Mi, 24.11.2021 14:00 - 16:00

Dozenten:
Prof. Dr. Florian Sedlmeier

Räume:
J 30/109 (Habelschwerdter Allee 45)

Mi, 01.12.2021 14:00 - 16:00

Dozenten:
Prof. Dr. Florian Sedlmeier

Räume:
J 30/109 (Habelschwerdter Allee 45)

Mi, 08.12.2021 14:00 - 16:00

Dozenten:
Prof. Dr. Florian Sedlmeier

Räume:
J 30/109 (Habelschwerdter Allee 45)

Mi, 15.12.2021 14:00 - 16:00

Dozenten:
Prof. Dr. Florian Sedlmeier

Räume:
J 30/109 (Habelschwerdter Allee 45)

Mi, 05.01.2022 14:00 - 16:00

Dozenten:
Prof. Dr. Florian Sedlmeier

Räume:
J 30/109 (Habelschwerdter Allee 45)

Mi, 12.01.2022 14:00 - 16:00

Dozenten:
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J 30/109 (Habelschwerdter Allee 45)

Mi, 19.01.2022 14:00 - 16:00

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J 30/109 (Habelschwerdter Allee 45)

Mi, 26.01.2022 14:00 - 16:00

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J 30/109 (Habelschwerdter Allee 45)

Mi, 02.02.2022 14:00 - 16:00

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Prof. Dr. Florian Sedlmeier

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J 30/109 (Habelschwerdter Allee 45)

Mi, 09.02.2022 14:00 - 16:00

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Mi, 16.02.2022 14:00 - 16:00

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Prof. Dr. Florian Sedlmeier

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J 30/109 (Habelschwerdter Allee 45)

Studienfächer A-Z