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Advanced Seminar
WiSe 21/22: Literature and Journalism
Florian Sedlmeier
Information for students
Das Seminar kann unter Absprache mit den Teilnehmer:innen in Präsenz oder Online stattfinden. Aus Kapazitätsgründen ist es auf 30 Teilnehmer:innen beschränkt. Um die Plätze optimal ausnutzen zu können, wird die ERSTE Sitzung ONLINE am 21.10. um 10:15 Uhr im Webex Raum von Florian Sedlmeier (https://fu-berlin.webex.com/meet/florian.sedlmeier ) stattfinden.
Diejenigen, die am Seminar teilnehmen wollen, aber keine Aufnahme gefunden haben, können deshalb an der ersten Sitzung teilnehmen und sich auf eine Warteliste setzen lassen (E-Mail an Florian Sedlmeier florian.sedlmeier[at]fu-berlin.de). Ich würde dann diejenigen, die nicht weiter teilnehmen möchten, bitten, sich umgehend in CM abzumelden, damit ggfs. andere nachrücken können.
Für die 1. Online-Sitzung des Seminars steht der angegebene Raum (JK 31/228) zur Verfügung. In diesem Raum haben Studierende vor Ort die Möglichkeit, an der digital stattfindenden Veranstaltung teilzunehmen, unter der Voraussetzung, dass jede/r ein Smartphone, Tablet oder Laptop mit Kopfhörer mitbringt, über das er/sie sich in die Veranstaltung einloggen und teilnehmen kann. Bitte dokumentieren Sie unbedingt über den Barcode (an der Seminartür) Ihre Anwesenheit im Raum.
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The consolidation of literature under the conditions of modernity can hardly be separated from the development of journalism. Starting in the eighteenth century, many authors begin their careers as journalists, using the new publication opportunities afforded by the growing market of periodicals. In the context of the U.S., which this seminar focuses on, the mid-nineteenth century marks a crucial turning point: the gradual shift from transcendentalism to literary realism and naturalism relies on techniques associated with the rise of empiricism (documentation, experience, observation) to claim a new factuality for literature. By the end of the nineteenth century, the field of journalism itself is structured by a distinction between information and storytelling (Schudson), but the emergent investigative journalism of “muckrakers” such as Upton Sinclair and Nelly Bly or the pamphlets of Ida Wells-Barnett on lynching may be said to collapse it. As much as modernist writers such as Ernest Hemingway and John dos Passos thematically, stylistically, and formally build on their early work as correspondents and reporters, they also insist on differences between journalism and literature, assigning greater prestige and valence to the latter. With the new journalism of the 1960s, including Hunter S. Thompson’s immersive gonzo journalism and Joan Didion’s cultural essays, the boundaries between high literature and low journalism are once more destabilized. The genres of the nonfiction novel and the magazine feature, written by high profile authors, also gain traction and find their contemporary manifestations in the work of Dave Eggers and others.
Reading texts from C19 to C21, we will trace these and other developments with a focus on various codifications of the distinction between fact and fiction
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Suggested reading
Zur vorgängigen Lektüre empfohlen:
Jack London: The People of the Abyss (1903)
Texte zur Einführung und Orientierung:
Shelley Fisher Fishkin: From Fact to Fiction. Journalism and Imaginative Writing in America, Baltimore 1985.
Douglas Underwood: Journalism and the Novel. Truth and Fiction, 1700-2000, Cambridge 2008.
Michael Schudson: Discovering the News. A Social History of American Newspapers, New York 1978.
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16 Class schedule
Regular appointments
Thu, 2021-10-21 10:00 - 12:00
Thu, 2021-10-28 10:00 - 12:00
Thu, 2021-11-04 10:00 - 12:00
Thu, 2021-11-11 10:00 - 12:00
Thu, 2021-11-18 10:00 - 12:00
Thu, 2021-11-25 10:00 - 12:00
Thu, 2021-12-02 10:00 - 12:00
Thu, 2021-12-09 10:00 - 12:00
Thu, 2021-12-16 10:00 - 12:00
Thu, 2022-01-06 10:00 - 12:00
Thu, 2022-01-13 10:00 - 12:00
Thu, 2022-01-20 10:00 - 12:00
Thu, 2022-01-27 10:00 - 12:00
Thu, 2022-02-03 10:00 - 12:00
Thu, 2022-02-10 10:00 - 12:00
Thu, 2022-02-17 10:00 - 12:00